Rekonstrukce kolejnicového uzávěru na úvozové cestě z Valtic do Katzelsdorfu

cesta z Valtic do Katzelsdorfu

Rekonstrukce kolejnicového uzávěru na úvozové cestě z Valtic do Katzelsdorfu

Historie

Kolejnicové uzávěry patřily ke zvláštním zařízením na cestách a komunikacích, které byly budovány v letech 1937 až 1938 obvykle na státních hranicích. Jejich úkolem bylo omezit pohyb přes hranici s důrazem na omezení pohybu vozidel. Pohyb pěších až tak často omezován nebyl. Jedním z dochovaných kolejnicových uzávěrů z této doby na Jižní Moravě je uzávěr na bývalé úvozové cestě z Valtic do Katzelsdorfu.

Tento třířadý uzávěr byl vybudován v inkriminované době let 1937 až 1938. Přesné datum se nepodařilo zjistit. Situace s cestami na tomto úseku hranice byla poměrně zajímavá. Do Katzelsdorfu, ležícího v Rakousku, vedla z Valtic poměrně hojně užívaná cesta, která se po překonání vrcholu kopce postupně zařezávala do terénu. V místě státní hranice mezi Rakouskem a ČSR se již jednalo o úvozovou cestu v poměrně hlubokém úvozu. Tento úvoz omezoval šířku vozů a vozidel, která mohla touto cestou jet. Proto byla vybudována druhá cesta, povrchová, která šla prakticky souběžně s cestou úvozovou, po jejím levém okraji. Po ní již mohla jezdit i moderní vozidla prakticky bez problémů. Úvozová cesta však zůstala v užívání pro pěší, pro jezdce na koních a pro malé potahy. Když se mezinárodní situace zhoršila, došlo vybudování zvláštních zařízení také na tomto úseku státní hranice. Horní cesta měla zůstat průjezdná a tak na ní byla umístěna závora IPPEN, kterou obsluhovali příslušníci finanční stráže, kteří sloužili na celnici „ Na Celňáku“. Dle knihy Zvláštní zařízení na komunikacích z let 1936 – 1938 měla být závora v tomto místě doplněna příkopem v místě úvozové cesty. Obě překážky měly být souběžné. Ve skutečnosti však došlo na úvozové cestě k vybudování třířadého kolejnicového uzávěru. Zda původně byl zbudován pouze příkop a pak byl doplněn uzávěr nebo byl budován již přímo uzávěr, jsme zatím nezjistili. Ten zamezil pohybu potahů, vozidel a pravděpodobně i jezdců na koních. Pro pěší však byla cesta stále průchozí.


Rekonstrukce kolejnicového uzávěru na úvozové cestě z Valtic do Katzelsdorfu    Rekonstrukce kolejnicového uzávěru na úvozové cestě z Valtic do Katzelsdorfu

V roce 1938 po Mnichovské dohodě připadlo Valticko Říši. 9. října 1938 postupující německá armáda závoru na horní cestě ničí pomocí trhavin. To je doloženo výpovědí svědka žijícího v Katzelsdorfu. Uzávěr na spodní cestě průchodu vojsk nevadí a to rozhoduje o jeho dalším bytí. Kolejnicový uzávěr přežil 2. světovou válku i období Železné opony, kdy byl poblíže nepřístupné hranice. Pohraničníkům asi nevadil. Postupně ztratil zcela svůj původní význam. Obyvatelé Katzelsdorfu ani Valtic již přes hranici nesměli. To se projevilo v tom, že na rakouské straně byla úvozová cesta používána jako smetiště. Do úvozu byl sypán odpad, takže na rakouské straně byl úvoz vyrovnán do úrovně okolního terénu. Cesta tak prakticky zanikla. Na české straně postupně cesta zapadala listím, větvemi, svah na okraji cesty se pomalu sesouval. Na počátku roku 2011 ze země trčela přibližně polovina délky kolejnic uzávěru.

Rekonstrukce

Klub vojenské historie Břeclav již dlouho hledal boží muku, u které byla focena známa fotografie příslušníka SOS z Břeclavska z roku 1938. Lukáši Klučkovi se pak podařilo jednoho dne zjistit, že se jedná o boží muku u cesty z Valtic na Katzelsdorf. Spolu s boží mukou tak byl naším klubem objeven i kolejnicový uzávěr. Několik let jsme hovořili o tom, že by stálo zato se pustit to rekonstrukce tohoto uzávěru. V roce 2010 již došlo k rozhodnutí, že do toho jako klub jdeme s tím, že z nedostatku času a rekonstrukce maskovacího nátěru na bunkru u Pohanska, byly práce na uzávěru odsunuty na začátek roku 2011.


Rekonstrukce kolejnicového uzávěru na úvozové cestě z Valtic do Katzelsdorfu    Rekonstrukce kolejnicového uzávěru na úvozové cestě z Valtic do Katzelsdorfu

Rekonstrukce spočívala hlavně v odstranění vrstvy napadaného listí, hlíny, větví a kořenů. O rekonstrukci jsme informovali Muzejní spolek ve Valticích a také hlavně Lesy ČR, které nám rekonstrukci umožnily. První výkop proběhl 20. března. Tento den byly odstraněny nálety v těsné blízkosti uzávěru a byl vykopán nános až na beton po 85% plochy uzávěru. Během výkopových prací jsme našli několik zbytků ochranných zídek závory IPPEN, která byla zničena v roce 1938. Kusy betonu se tehdy jednoduše svalily dolů do úvozové cesty k uzávěru a jejich úklidem se nikdo nezabýval. Následovaly další dvě nedělní brigády, kdy byl upraven i okolní terén a uzávěr obnažen tak, že vystupoval po obvodu 10cm nad terén. Nyní to vypadá snadno, ale znamenalo to přemístit veliké množství nánosů jak před uzávěr, tak dozadu na zásyp, kde je dnes turistické odpočívadlo. Používali jsme jak kolečka, tak celty, abychom práci co nejvíce zefektivnili. Po základní úpravě terénu pak přišlo očištění kolejnic, kde jsme na jedné narazili na zatím neznámé kódové označení, natření odrezovačem a pak natření základní antikorozní barvou a pak barvou vrchní.


Rekonstrukce kolejnicového uzávěru na úvozové cestě z Valtic do Katzelsdorfu    Rekonstrukce kolejnicového uzávěru na úvozové cestě z Valtic do Katzelsdorfu

Slavnostně pak byl kolejnicový uzávěr představen 30. dubna během vernisáže výstavy Připojení Valticka k ČSR v roce 1920 a ochrana hranic do roku 1938 v Městském muzeu ve Vaticích.

Řada obyvatel Valtic po zveřejnění článku v místním zpravodaji teprve nyní zjistila, k čemu rezavé kolejnice vykukující ze země sloužily. Rozšířený byl zejména názor, že se jednalo o základ pozorovatelny pro pohraniční stráž. Žel byl tento mylný názor interpretován i přestavitelům ČR a Rakouska při slavnostním otevření rekonstruované cesty z Valtic do Katzelsdorfu. Z toho důvodu v brzké době doplní uzávěr dobová cedule „Cesta uzavřena“ s informační tabulkou, k čemu toto zařízení sloužilo. Vedení města, Muzejní spolek Valtice a také řada nadšenců zajímajících se o vojenskou historii a státní hranice přijala tento náš projekt s nadšením a jsme rádi, že jsme mohli přispět k obnově jediného kompletního uzávěru v této oblasti, který se dochoval do současnosti.


Rekonstrukce kolejnicového uzávěru na úvozové cestě z Valtic do Katzelsdorfu   

Chci poděkovat členům KVH Břeclav, kteří se podíleli na rekonstrukci: Radar, Syky, Špytla, David, Mira a Martin. Díky za ty hodiny úmorné práce.

Text napsal Michal "Bingo" Uher
Bingo   

« seznam akcí